Vmax Actieforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

4 plaatsers

Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  DiMMaX vr 17 apr 2009, 18:36

Hoi hoi,

Het zat er aan te komen, er moest iets gebeuren met het geluid van de nieuwe Vmax....
Al van bij de voorstelling in Augustus vorig jaar in St Niklaas, waren zowel ik als de andere toeschouwers nogal teleurgesteld in het te brave gebrom van dit nieuwe monster scratch

Op m'n vorige V-Max had ik precies hetzelfde gevoel, en toen heb ik na lang zoeken DE oplossing gevonden: DAM Exhaust.
Toen heb ik m'n standaard dempers laten vervangen door handgemaakte DAM dempers en het resultaat was SUPER drunken
In plaats van een zoemend geluid kreeg ik een diepe grom, precies wat bij een V-Max past Rolling Eyes

Zodra ik m'n nieuwe Vmax had, ben ik meteen bij DAM Exhaust langs geweest om te zien wat er kon worden gedaan...
Zo kwamen we er achter dat de dempers niet zo heel erg veel invloed hadden op het geluid. We hadden ze verwijderd en de motor klonk nog steeds hetzelfde. De dempers vervangen was zowiezo geen optie, want die wilde ik houden. De vormgeving past helemaal bij de motor, dus die moesten blijven. We wisten ondertussen dat het dempen vooral in de catalysator gebeurde. Enerzijds door de catalysator zelf, anderzijds door de VUP klappen dat worden aangedreven met een servo-motor. De catalysator moest dus op één of andere manier verdwijnen.

Nu is het wel zo dat je niet zomaar de motor kan aanpassen naar believen. We mogen niet vergeten dat Yamaha er tien jaar over heeft gedaan om de Vmax te ontwerpen en dat schop je niet overhoop. De bedoeling is nog steeds om het geluid te verbeteren zonder de performantie negatief te beïnvloeden... Voorzichtigheid en doordachtheid was dus geboden.

Dankzij de jaren ervaring en de gedegen kennis van DAM Exhaust, kunnen we op zoek gaan naar een goede oplossing.

Deze voormiddag heb ik m'n Vmax bij DAM Exhaust afgezet en hebben we eerst samen de catalysator verwijderd. De bedoeling is dat we de uitlaatpijpen rechtstreeks verbinden met de originele dempers. Hierbij wordt zorgvuldig nagedacht over de design van het geheel. ZOals je misschien wel weet, is de catalysator uitgerust met een Lambdasonde. Deze sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaat en stuurt de ECU aan om een optimale lucht/benzine mengeling te hebben. Deze lambdasonde moet dus blijven en worden overgenomen naar de nieuwe verbinding tussen de pijpen en de dempers... Indien de lambdasonde wordt genegeerd, en dus ontkoppeld, gaat de ECU in een soort standaard-mode (standaard mapping) welke de motor wel bruikbaar maakt, maar veel te rijk staat. Deze standaardmapping dient vooral om het falen van de sensor op te vangen, indien die stuk zou zijn.

Deze uitdraai is van een dynorun vóór dat er een modificatie is toegepast. De bedoeling is om dit ofwel te verbeteren, ofwel hetzelfde te houden:

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Scan10004

Dit is een foto van m'n Vmax zoals hij er nu bijstaat. Het doet wel een beetje vreemd om je nieuwe fiets zo aangepakt te zien. Maa rik ben overtuigd dat het zal eindigen in een resultaat om U tegen te zeggen:

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0038
Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0039

De kwaliteit van de foto's is niet wat het zou moeten zijn, maar dat ligt vooral aan mezelf, een iPhone heeft immers geen schokcorrectie Rolling Eyes

De catalysator ziet er gedemonteerd nogal groot uit en heeft een zeer vreemde vorm. Eens gedemonteerd merk je pas hoe vernufig Yamaha te werk is gegaan...
De catalysator weegt ook wel wat. Het feit dat ie zal verwijderd zijn, zal geen invloed hebben op het handelbare gewicht omdat het zowiezo onderin zat.
Let vooral op het gebrek aan symetrie, wat de zaak moeilijker maakt...

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0040

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0041

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0042

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering IMG_0043

Dit rapport wordt vervolledigd zodra er nieuws is.
Het plan is dat ik m'n Vmax morgenavond of zondagvoormiddag terug heb.

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  vmaxbabe zo 19 apr 2009, 09:42

DiMMax, in Amerika heeft iemand een X-pijp constructie bedacht. Volgens de berichten schijnt deze opzet heel goed te werken, ook qua performance. Kijk even op het starvmax forum als je dat topic nog niet hebt gelezen.

vmaxbabe
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 18
Join date : 04-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  DiMMaX zo 19 apr 2009, 12:44

Hoi,

Bedankt voor de feedback Wink
Ik ken de X-pipe setup. Of die inderdaad de gewenste resultaten geeft, valt nog af te wachten. Er zijn nog niet genoeg testbank resultaten om dat te kunnen bevestigen. Er is geen twijfel over dat de X-pipe een goede constructie is en dus degelijk in elkaar steekt, maar het lijkt er momenteel nog op dat ie zonder power commander grote afwijkingen vertoont op de A/F ratio. Het wordt nog een beetje afwachten op meer resultaten voordat men een echt goede beoordeling kan maken. Maar de kerels in US zijn dusdanig toegewijd en hebben een heel goede kennis dat ik geen twijfels heb dat het goed komt.

Het was toevallig dat ik samen met DAM Exhaust tegelijkertijd aan een gelijkaardige oplossing aan het werken was... DAM heeft een zeer goede reputatie qua kwaliteit opgebouwd, ook onder de V-Maxers van de eerste generatie. Tegelijkertijd is niet iedere motorrijder bedreven in forums en bestellen in andere werelddelen. Dus de bedoeling is om hier bij ons ook een alternatief te voorzien. DAM wilde heel graag de nieuwe Vmax aan het gamma toevoegen en zo was het een voor de hand liggende zaak om mijn Vmax ter beschikking te stellen voor het eerste catalysator-alternatief in de lage landen...

Het hangt er natuurlijk van af wat iemand wil. Is het performance winst? Dan is de uitlaat maar een onderdeel van het geheel en volgen er nog aanpassingen aan onderandere het luchtfiltergedeelte. In dat geval is een powercommander ook een noodzaak om ook de injectie bij te sturen.
Of misschien alleen maar de sound verbeteren? Niet iedereen wil de kost dragen van de uitlaat EN de nodige powercommander.
Voor anderen moet het simpel blijven... En zo heb je een waaier aan verschillende profielen van Vmax rijders...

De DAM setup heeft als uitganspunt dat het goed moet zijn. en dat men de setup kan installeren zonder afbreuk te doen aan de gehele setup van de motor waar Yamaha jaren research in heeft gestoken. Zo is het dus noodzakelijk dat de lambdasonde (welke voor de A/F mengeling zorgt) blijft bestaan en tevens binnen de toleranties blijft die de standaard ECU aankan. Met andere woorden is het zo dat eens de DAM setup eronder zit, de standaard ECU alsnog de injectie kan bijsturen naar de optimale mengeling.

Indien men uit is op enorme performantiewinst, is naast de uitlaat het aanpassen van de luchtfilter een noodzaak. In dat geval zal de A/F ratio onvermijdelijk buiten de toleranties van de standaard ECU vallen dat een powercommander noodzakelijk is om dit bij te sturen. Indien men dat niet doet, zal je mengeling niet optimaal zijn, met alle gevolgen vandien... Men kan er dan ook voor kiezen om de autotune erbij te installeren, waarvan de sonde in de plaats van de lambdasonde kan geplaatst worden. En op die manier dus tijdens het rijden constant de injectie bijstuurt via de standaard ECU.

Zo zie je maar dat een uitlaat aanpassing veel meer inhoud dan alleen wat pijpen te verbinden. Er komt heel wat meer bij kijken voordat men een kwalitatief product heeft dat voor verschillende doeleinden kan gebruikt worden.

De aftermarket voor de uitlaten moet nog openbloeien en met DAM Exhaust hopen we hier de eerste stapjes te zetten in de lage landen. Op die manier heeft een individu de keuze uit verschillende alternatieven. Of aankopen in de US of dichter bij de deur. Ook in Duitsland zijn ze bezig met een gelijkaardig project. En na verloop van tijd zullen daar ongetwijfeld nog andere opties bij komen....

En mijn keuze is eigenlijk vrij simpel: ik blijf bij diegene waarvan ik tevreden ben en waarvan ik weet dat ik de kwaliteit krijg waarnaar ik op zoek ben. Net zoals iemand niet naar een andere bakker zal gaan als men een goede bakker in de buurt heeft waar men je kent.

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  DiMMaX do 23 apr 2009, 15:09

Hoi hoi,

Het heeft even langer geduurd dan we gehoopt hadden, maar hier is een update over de stand van zaken...

Zoals aangegeven in m'n vorige postings, was het vooral de bedoeling om het geluid te verbeteren.
Hierbij hadden we een aantal voorwaarden en mogelijke risico's.

Voorwaarden:
1) De originele dempers moesten behouden blijven
2) Er mocht verder geen nood zijn aan meerdere modificaties zoals luchtfilter, etc
3) De prestaties van de motor moesten minstens hetzelfde blijven als de stock setup
4) De lambdasonde moest blijven bestaan (zie risico)

Risico:
Door de catalysator te verwijderen en een andere collector te voorzien, ontstaat er verandering in de flow.
Tegelijk heeft de Vmax een ECU aanboord welke aangestuurd wordt door een lambdasonde voor wat betreft lucht/benzine mengsel.
Deze ECU heeft een standaard benzinemapping en naarmate de metingen van de lambdasonde worden deze standaardwaarden aangepast om een optimale mengeling te verkrijgen.
Door de catalysator te verwijderen, onstaat het risico dat de mengeling dusdanig afwijkt dat de lambdasonde ze niet meer kan bijsturen.

Na 2 x te herbeginnen en de design van de collector te veranderen, is DAM er in geslaagd om een finale setup te creëren. DAM had de motor maar voor 2 dagen ter beschikking en moest daarna afgaan op de metingen en foto's die tijdens die 2 dagen zijn genomen.

Dinsdagavond mocht ik terugkeren om de collector op de motor te plaatsen.
Dan was het afwachten en zien hoe de motor er op zou reageren.

Toen de catalysator was verwijderd en de DAM collector in de plaats zat, was het te laat geworden om nog naar de testbank te gaan. We zouden dus moeten wachten tot de dag nadien, na de dagtaak....

Wanneer we de motor hadden gestart, viel ons meteen op dat het geluid heel wat was verbeterd. Het brave gegrom van de stock setup was verdwenen en had plaats gemaakt voor een agressievere brul... Rolling Eyes Het eerste doel was dus gehaald.

Het belangrijkste moest nog komen: hoe reageert de motor erop?

Ik heb daarna een rit gedaan van 145 km en toen ik thuis kwam, had ik een goed gevoel. Het was moeilijk om toen al te bepalen of er winst was in performantie, maar ik kon wel al met zekerheid zeggen dat de motor goed liep. Ik verwachte dat hij op de testbank minstens dezelfde resultaten zou aantonen als voorheen....

Gisteren, woensdag, was het dan zo ver. Om 18u afspraak op de testbank. Ondertussen had ik nog ongeveer 100km gereden en ik voelde dat hij in het lage en vooral middengebied beter presteerde. Maar dat was natuurlijk maar een perceptie... Op naar de harde cijfers...

Ik ga de cijfers voor zich laten spreken...

Uiteindelijk resultaat:
Achterwiel PK: 195.2
Koppel: 185.3Nm
Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Dynorun_DiMMaX_DAM-Collector_001

Als we deze cijfers naast de stock setup metingen leggen, kunnen we besluiten dat:
Achterwiel PK's: van 183.3pk naar 195.2pk = 11.9pk winst
Koppel: van 168.2 Nm naar 185.3Nm = 17.1Nm winst
Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Dynorun_DiMMaX_DAM-Collector_002

En dan het meest belangrijke: de mengeling...

Zoals je kan zien op de uitdraai van de testbank, zit de mengeling over de ganse lijn perfect!
De lambdasonde doet dus nog z'n werk en welke afwijkingen we ook mogen hebben, ze vallen binnen bereik van de ECU en dus goed gecorrigeerd door de sonde :p

Eindconclusie: cheers project geslaagd!! cheers

De resultaten van deze setup zijn verbluiffend What a Face
Verder is de motor niet aangepast; geen andere luchtfilter, geen powercommander of iets dergelijks...
Dit wil zeggen dat deze setup interessant is voor iedereen:

Puur geluid en leuke performantie winst: DAM collector
Kaap van 200pk gemakkelijk overschrijden: DAM collector + luchtfilter + powercommander


Wederom heeft DAM Exhaust hun kennis bewezen, hoedje af DAM!!


Foto's en overige informatie volgen nog Wink

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  DiMMaX za 09 mei 2009, 14:09

Ik heb eindelijk de tijd gevonden om een video op te nemen en online te plaatsen.

Voordat je de video's bekijkt, nog heel even dit:
De video's zijn gefilmd met een simpele camera, dus geen HD kwaliteit. Daarna is het van DVD omgezet naar WMV en klaargemaakt voor Youtube. Dit alles heeft een negatieve impact op het geluid. Maar je krijgt in ieder geval een idee van het geluid.
Best kan je een koptelefoon opzetten of de hifi-installatie gebruiken op hoog volume om toch een beetje tegen de realiteit te komen...

Filmpje 1, de Vmax bij stilstand:


Filmpje 2, ikzelf passerend op de Vmax:

*-DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  Admin vr 05 jun 2009, 15:49

Hier enkele foto's van het eindresultaat:

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Damvmaxcollector2

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Damvmaxcollector

DAM Exhaust is nu ook bezig aan wat research om het geluid alsnog te verbeteren met de stock-dempers.
Zodra er nieuws is, horen jullie het als eerste!

Groetjes,

*- DiMMaX out -*
Admin
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 28
Join date : 31-03-09

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Cat vervanger

Bericht  Spiraldive ma 25 jul 2011, 18:27

Hoi,

Ik heb de katalysator er ook afgehaald, en vervangen door een Akrapovic cat vervanger, met ook de originele dempers.

Eigenlijk hetzelfde principe als een X-pipe, Dam cat vervangerer.

De Akrapovic wordt ook wel een H-pipe genoemd. Het geluid is letterlijk overdonderend, zo hoort die fiets te klinken!

Als ik in zijn tweede versnelling laat in toeren opeens het gas vol open trek voel ik letterlijk het bloed in mijn hoofd wegtrekken, wat een vermogen!!

Al met een zeer geslaagde ingreep. Die dubbele Dam dempers echter zijn toch ook wel erg mooi....

Waar kan je die in Nederland kopen?

Spiraldive
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Aantal berichten : 4
Join date : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering Empty Re: Modificatie: DAM Catalisator Verwijdering

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum