Vmax Actieforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

100pk versie vrijstellen naar 200pk

2 plaatsers

Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX vr 03 apr 2009, 10:57

Net zoals bij het vorige model van Vmax, zijn er ook deze keer 2 verschillende versies verkrijgbaar; de 100pk (gelimiteerd) en de 200pk (full) versie.

De 100pk versie is vooral in productie gebracht voor landen waar een motor de kaap van 100pk niet mag overschrijden, zoals Frankrijk.
In België krijg je de keuze, je kan beide bestellen. Opmerkelijk is dat het prijskaartje geheel hetzelfde blijft.
"Waarom zou je dan een gelimiteerde versie kopen?" denk je dan bij jezelf.

Yamaha deed dit eerder, zoals bij hun R1, en er zijn heel wat kopers die een gelimiteerde R1 aanschaffen.

Een reden om dit te doen is een puur financiële reden: inschrijvingstaks en verzekering zijn een stuk goedkoper op een gelimiteerde versie...
Heel wat R1 owners, laten hun motor dan "vrijstellen" tot een full power. Ondertussen is hun motor ingeschreven met een beperkt vermogen en betalen ze de overeenkomstige verzekering.

Vmax Actieforum moedigt dit soort praktijken niet aan en kan niet verantwoordelijk worden gesteld. Maar heel wat Vmax owners zijn op zoek naar de manier om dit ook op hun geliefde motor toe te passen. Om alle misverstanden en onveilige modificaties tegen te gaan, kan je hieronder lezen hoe een Vmax kan worden vrijgesteld van 100pk naar 200pk. Mensen met ervaring met de R1 zullen herkennen dat hetzelfde principe wordt toegepast, onze Vmax heeft overigens veel R1 technologie geërfd van de R1.

  • Het elektrisch schema

100pk versie vrijstellen naar 200pk Elektrischschema
De kabel L/G2 (Blauw groen) moet worden geaard. (part nr 25 – tilt-sensor)

100pk versie vrijstellen naar 200pk Elektrischschemakleur
De kabel L/G2 (Blauw groen) moet worden geaard. (part nr 25 – tilt-sensor)

  • Hoe ga je te werk?

  • Zadel verwijderen:


100pk versie vrijstellen naar 200pk Zadelverwijderen
Verwijder het zadel door de twee (2) aangeduide vijzen los te draaien

  • De covers verwijderen:

100pk versie vrijstellen naar 200pk Cover
Verwijder de cover voor het instrumentenpaneel (1 vijs)

100pk versie vrijstellen naar 200pk Cover2
Verwijder de rest van de cover (6 vijzen) om aan de tilt-sensor te geraken. Wees hierbij voorzichtig,
krassen zijn snel gemaakt. Neem uw tijd hiervoor.

  • Tiltsensor losmaken:

100pk versie vrijstellen naar 200pk Tiltsensor
Verwijder deze twee (2) vijzen om de tilt-sensor los te maken.

  • De beruchte kabel identificeren:

100pk versie vrijstellen naar 200pk Kabel
De magische kabel op de tilt-sensor (part nr 25) Blauw/groen van kleur

100pk versie vrijstellen naar 200pk Pin
Zoals te zien is op deze foto, heeft de beruchte kabel geen PIN op de connector.
Deze kabel maak je los uit de connector en wordt verbonden aan de massa. Op die manier wordt
de kabel geaard.

Tot zo ver de fysieke aanpassingen. Hierna komen de elektronische instellingen.

  • Onboard computer instellingen

  • Zelfdiagnose-modus:

Om de instellingen te doen, is het nodig om de computer in zelfdiagnose-modus te hebben.

Ga als volgt te werk:
- De hoofdschakelaar moet op ‘OFF’ staan.
- Druk de knoppen ‘SELECT’ en ‘RESET’ tegelijkertijd in en draai de hoofdschakelaar naar de ‘ON’ positie. Hou daarbij de beide knoppen nog 8 seconden ingedrukt.
- Na ongeveer 5 seconden zal ‘DIAG’ zichtbaar worden op de LCD console.
100pk versie vrijstellen naar 200pk Diag
- Laat de knoppen los
- Druk nogmaals op beide knoppen tegelijkertijd om de diagnose-codes zichtbaar te maken.
- Ga naar code 63
100pk versie vrijstellen naar 200pk 63
TIP: gebruik de knoppen ‘SELECT’ of ‘RESET’ om vooruit of achteruit te bewegen in de nummers.
- Eens op nummer 63, druk dan snel op ‘SELECT’ en daarna snel op ‘RESET’ -> Code 70 zal verschijnen.
- Zodra de Code 70 verschijnt, moet je beide knoppen indrukken en die voor minstens 20 seconden ingedrukt houden
100pk versie vrijstellen naar 200pk 70
- Na ongeveer 20 seconden zal het waarschuwingslampje ‘motorstoring’ gaan branden (lampje nr 6 zoals in onderstaand plaatje weergegeven is)
100pk versie vrijstellen naar 200pk Indicator
- Zodra het lampje oplicht, laat je beide knoppen los en druk dan op ‘SELECT’ het waarschuwingslampje ‘motorstoring’ zal beginnen knipperen.
- Schakel de hoofdschakelaar terug naar ‘OFF’

De motor staat nu in 200pk mode!

*- DiMMaX out -*


Laatst aangepast door DiMMaX op za 09 mei 2009, 18:01; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Verduidelijking om 20sec de knoppen in te drukken bij code70)
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty 100 pk vrijstellen naar 200 pk

Bericht  B.Art do 07 mei 2009, 15:30

Hoi,
ben sedert enkele dagen alsnog in het bezit geraakt van een nieuwe Vmax 2009. Spijtig genoeg betreft het een gelimiteerde versie Sad , maar omdat ik er absoluut 1 wou en ik uit ervaring weet dat het mogelijk is de "slapende paarden wakker te maken, heb ik hem toch gekocht.
Na een FZR 1000, een Thunderace een R1 en een Fazer 1000, allen full power, is het logisch de Vmax niet op 100 PK-tjes kan blijven.

Ik kwam na wat zoeken op dit artikel terecht.
Nu mijn vraag: in hoeverre is deze uitleg correct en betrouwbaar ?
- wat wordt bedoeld met de blauw/groene draad aarden ?
- is de uitleg mbt de ingreep via de onboard computer correct ? (ik wil niet achterblijven met een ontregelde CPU waardoor de motor niet meer start, enz.......)

U zou mee veel plezier doen met wat meer info Very Happy

THX

B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX vr 08 mei 2009, 00:15

Hoi B.Art,

Eerst en vooral welkom op dit forum en proficiat met je aankoop van jouw Vmax!
Het is altijd leuk om nieuwe mensen te zien. En ondanks dat je met een gelimiteerde versie rijdt, zal je heel wat plezier beleven aan je Vmax. Maar da's niet voor lang meer want ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat de bovenstaande handelingen geheel betrouwbaar zijn en dus effectief werkt.

In Frankrijk kan je alleen maar gelimiteerde versies kopen van de Vmax (geen enkele motor mag boven de 100pk komen) Het was dan ook logisch dat deze procedure voor het vrijstellen uit die richting zou komen... Wat je hierboven leest, is de vertaalde versie (van Frans naar Nederlands dus)

Mijn Yamaha dealer zat zelf ook te wachten tot het bekend werd hoe de Vmax kon vrijgesteld worden. Zodra ik het had gevonden, heb ik het aan hem overgemaakt. Mijn Yamaha dealer en ikzelf hebben een vrij goede relatie en ik weet ondertussen dat de procedure 100% klopt. Er zijn al enkele Vmax'en mee vrijgesteld. Uiteindelijk was het niets nieuws onder de zon, want het is net hetzelfde als de vrijstelling van de R1 (wat het kabeltje betreft dan)

Mocht je zelf niet zo'n techneut zijn en geen risico's wil nemen, geef je Vmax in handen van de dealer (samen met de procedure) en hij zal het waarschijnlijk wel voro jou doen. Misschien moet je bij mijn dealer gaan, maar die ligt een beetje bij jou uit de buurt...

Mocht je toch zelf aan de slag gaan, moet je 'simpelweg' de instructies opvolgen zoals ze hierboven beschreven staan.
En om dan te antwoorden op je vragen:

- De blauw/groene kabel aarden, daarmee wordt bedoeld dat je dat kabeltje aan de massa van je motorfiets moet hangen. Met andere woorden moet die worden verbonden met de massa. Die massa is bijvoorbeeld je kader, je motorblok, eigenlijk eender welk stuk metaal. Let wel: geen gelakt metaal. Het kabeltje beetje strippen, zodat je het metaal dat in het kabeltje zit, kan verbinden met een ander stuk metaal.

- Wat de ingreep van de ECU betreft, is ook daar met 100% zekerheid te zeggen dat het klopt. Als je de voorgeschreven stapjes doet, zal jou ECU overgeschakeld zijn naar full power.

Verder zal deze 'ingreep' geen enkel negatief gevolg hebben voor je Vmax. Het zal zijn alsof je van dag 1 een full power had. Net zoals bij de R1 is ook de gelimiteerde versie van de Vmax voorzien op full power en is het een pure electronische begrenzing.

Ik hoop dat ik hiermee heb geholpen Wink

Cheerz!

*-DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art vr 08 mei 2009, 01:44

Hartelijk bedankt voor de uitleg. Ik had enkele dagen geleden de uitgebreide uiteenzetting al afgeprint. Ik heb nu toch de zekerheid dat het zal lukken. Ik ben wel wat technisch onderlegd maar de Vmax is me toch wat te dierbaar (en te prijzig) om zomaar te gaan zitten klooien. Als ik een dagje vrij heb ga ik de "paardenstal" openzetten.
Grtz en nogmaals bedankt

B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art vr 08 mei 2009, 19:13

Hoi, heb vandaag geprobeerd om de omzetting uit te voeren, doch er lijkt toch iets mis te zijn. Het aarden van de blauw/groene kabel ging vrij makkelijk, draadje geknipt verlengstukje aangezet met oogje om mee tussen een bout te vijzen. Alles terug in elkaar gezet en weggewerkt dmv een stukje zwarte tape. Dus alles onzichtbaar. Wat me nadien opviel was dat bij het aanzetten van het contact er een aanhoudende hoge fluittoon weerklonk vanonder de dummytank wat wijst dat de aarding toch wel gelukt is.
Vervolgens de zelfdiagnose-modus ingesteld waarbij alles prima lukt tot de vermelding D:70 verschijnt. Op dat ogenblik stopt ook de hoge fluittoon wat volgens mij aangeeft dat het tot daar wel juist zit.
Maar dan...........het waarschuwingslampje "motorstoring" gaat na 20 sec niet branden, dus het vastleggen van deze instelling lukt niet, waardoor bij het uitzetten van de hoofdschakelaar deze instelling terug verdwenen is en ...... ook de hoge fluittoon is terug.

Wat doe ik fout ?????

Grtz
B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX vr 08 mei 2009, 21:27

Hoi B.Art,

Heel vreemd wat je daar komt te vertellen... Ik heb persoonlijk deze procedure al zien uitvoeren en daarom kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze wel degelijk klopt. Ergens loopt er dus iets fout Neutral

Als ik lees hoe je de aarding hebt uitgevoerd, lijkt dat me in orde te zijn.
Misschien toch wel even nakijken of de aarding echt wel goed zit? Is d ebout waarmee je hebt vastgemaakt wel geaard? Aan welke bout heb je het kabeltje vastgemaakt? Wat ik me dus afvraag of deze bout misschien in een schreofdraad zit van een onderdeel dat geen deel uitmaakt van de massa?

Dat je een fluittoon hoort is in ieder geval goed, maar of dat te maken heeft met de aarding, kan ik niet zeggen. Mijn Vmax maakt die fluittoon ook, en ik ging er van uit dat alle Vmax'en dat doen. Als ik je goed begrijp, dan deed jouw gelimiteerde versie dat voorheen niet?

Wat ik in jouw plaats zou doen is niet te wachten op die 20sec en eens meteen op 'SELECT' drukken. Gaat het lampje dan knipperen?
Want daar gaat het uiteindelijk om, het lampje moet knipperen om aan te geven dat ie full power staat.
Mocht het niet lukken, kan je steeds opnieuw beginnen, dit heeft geen enkel nadeel voor je motor. Tenminste als je steeds het contact uitlegt en de procedure van voorafaan begint.

Ik ben heel erg benieuwd naar je resultaten, je bent de eerste bij wie het niet zou lukken, dus ergens moet er een foutje zitten. Misschien je aarding, misschien je handeling in de 'programeren' van de ECU?

Laat je ons weten hoe het verder loopt?

Succes!

Cheerz!

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art vr 08 mei 2009, 23:00

hoi, sorry dat ik je nogmaals moet lastig vallen, maar het lukt echt niet. Heb alles terug van in het begin gedaan. Nieuw kabeltje gamaakt, opnieuw vastgehecht aan blauw/groene draad en vervolgens zelfs aarding genomen aan batterijkabel. Niets lukt. Het lampje wil met niet uit de nood helpen. Heb ook zoals je schreef ook al eens geen 20 sec gewacht en op select gedrukt maar dan springt hij opnieuw op D:63.
Ik volg echter wel de volledige uitleg stap voor stap.
Zou het kunnen te maken hebben met het feit dat het een Belgische uitvoering is en geen Franse of juist omgekeerd. Er is een Franstalig instructieboekje bij dus ik kan het niet uitmaken. Heeft de Belgische uitvoering misschien een andere code: of de Franse want ik stel vast dat er tal van codes aanwezig zijn.

Ik word er hopeloos van Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Grtz
B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX za 09 mei 2009, 01:54

Hoi B.Art,

Je hoeft je niet te excuseren om 'lastig te vallen' hoor Smile We zijn er om elkaar te helpen op een forum zoals dit Wink
Het blijkt inderdaad niet mee te vallen bij jou. Heel erg vreemd...
Ik kan je wel al meegeven dat het niets te maken heeft met Frans/Belgisch hoor. De gelimiteerde versie van de Vmax voor de Franse en Belgische markt zijn precies dezelfde. Dat geldt dus ook voor de codes en dergelijke.
Dat er een heleboel codes aanwezig zijn, heeft alles te maken met het feit dat onze Vmax boordevol zit met sensoren. En voor elke sensor bestaat een code.

Wat ik voorstel, is dat je het kabeltje terug losmaakt van de massa en alles weer dichtmaakt. Ik stuur je een Privé Message met daarin het adres, naam en telefoonnummer van m'n dealer. Je kan hem bellen om extra info te vragen en als je kan/wil, kan je altijd bij hem eens langsgaan. Deze 'ingreep' duurt niet zo lang, misschien kan je morgen al eens tot daar rijden en meteen bij hem terecht.
Je zal zien dat het waarschijnlijk een kleinigheid is dat hier de oorzaak is hoor Wink

Cheerz!

*-DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX za 09 mei 2009, 17:59

Hoi B.Art,

Ik ben er achter wat er fout gaat cheers

Ik zal zo meteen ook de procedure aanpassen want het staat er blijkbaar niet zo duidelijk in vermeld....

Zodra je in Code70 komt, moet je direct en zo snel mogelijk de beide knoppen indrukken. Dus vanaf code 70 verschijnt, druk je de 2 knoppen tegelijk in.
Die moet je dan 20 seconden ingedrukt houden, pas daarna zal het lampje gaan branden. Zodra dat lampje oplicht, laat je beide knoppen los en druk je meteen op 'SELECT' zodat het gaat knipperen. Schakel de hoofdschakelaar in OFF en je hebt je 200pk Wink

Laat je eens weten hoe 't verlopen is?

Succes!

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art zo 10 mei 2009, 02:21

Hoi,
Van zodra ik weer even tijd heb doe ik een nieuwe poging. Ik had gisteren het kabeltje al terug losgemaakt (maar wel aangesloten gelaten aan de sensor), dus heb ik niet echt veel werk meer om het opnieuw aan de massa vast te maken. Ik was er zeker van dat er iets niet klopte met de uiteenzetting, want alles ging goed tot aan het oplichten (niet-oplichten dus) van het controlelampje .
Hopelijk lukt devolgende poging. Very Happy

Aan je mails te zien heb ik er blijkbaar niet alleen mijn hoofd over gebroken. Ik hou je zeker op de hoogte.

Bedankt alvast voor de reacties

B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX wo 20 mei 2009, 11:44

En B.Art, hoe staan de zaken?

We zijn benieuwd!

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art wo 20 mei 2009, 19:51

Hoi Steve, heb vandaag mijn Max voor het eerst terug kunnen gebruiken na een week dag en nacht beschikbaar te zijn geweest voor de job. Moest mij dan ook verplicht verplaatsen met een firmawagen. Mijne max heeft een weekje werkloos staan blinken in de garage. Hij stond er warm en droog dus da viel wel mee. Bij mij viel het minder mee want ik stond me opnieuw te ergeren in de file. Vandaag was het weer erg druk op de weg maar ik had een grijns, in mijn helm, toen ik al die wachtende auto's voorbij reed. Zaaaalig. Mijn vrouw was met de auto weg en de GPS gaf een klein half uurtje rijtijd aan. Ze deed er 50 minuten over. Ik was in haar gedachten zei ze achteraf (waar die Max toch goed voor is........) Zijzelf is absoluut geen motorfreak en op al die jaren dat ik een moto had/heb heeft ze slechts een drietal keren meegereden.
Ik weet echt niet wat ik van mijne max moet denken wat het aantal paardjes betreft. De omschakeling lukt absoluut niet dus als 100 PK zou hij, denk ik, rond de 6500 toeren aan vermogen moeten afbouwen. Bij het inhalen van een auto trok hij lustig door tot 7500 toeren zonder één hapering. Ik heb gezien zijn kilometerstand (550 km) maar rap de kraan terug dichtgedaan. Ik heb wel de indruk dat hij rond de 3000 toeren wat naar lucht hapt om dan door te gaan. Ik ga volgende week bij uw dealer eens een afspraak maken voor het eerste onderhoud en om de vrijstelling na te kijken of uit te voeren.
Hopelijk wordt het wat goed weer want ben nu 4 dagjes thuis (feestdag, brugdag en weekend), dan kan ik wat gaan "gassen"

Grtz

B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  B.Art vr 22 mei 2009, 12:20

Hoi Steve, misschien ben ik wat laat met mijn mail maar ik rij deze namiddag eens tot in Wetteren. Het is goed weer, ik heb een vrije dag en dan weet ik de volgende keer waar ik moet zijn. (was tenslotte toch van plan om wat gaan te toeren). Ik kan dan ook dadelijk een afspraak maken voor het eerste onderhoud. Ik vind persoonlijk contact aangenamer dan telefonisch een afspraak te maken. Bij uw dealer kent men mij tenslotte niet en dan is het ijs meteen ook gebroken.

Grtz

B.Art
B.Art
B.Art
Nieuwsgierigaard
Nieuwsgierigaard

Aantal berichten : 10
Join date : 04-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  DiMMaX vr 22 mei 2009, 14:54

Hoi B.Art,

Geen probleem. Ik stuur je een PM met mijn adres. Kom gerust langs Wink
We kunnen dan samen even tot bij de dealer gaan.

Groetjes,

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

100pk versie vrijstellen naar 200pk Empty Re: 100pk versie vrijstellen naar 200pk

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum