Vmax Actieforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar!

Ga naar beneden

Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar! Empty Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar!

Bericht  DiMMaX di 26 mei 2009, 15:00

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is hij er, de PCV (Powercommander 5) voor onze nieuwe Vmax cheers

Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar! Powercommander_v_v2

Wat is een Powercommander?
Een Powercommander is een elektronische module dat op de motor wordt aangesloten. Vroeger beter bekend als een Dynojet kit.
Net zoals de Dynojet kit, zorgt ook de Powercommander voor een optimale mengeling tussen benzine/lucht. Een Dynojet kit deed dit door middel van andere naalden op de carburators, de Powercommander doet dit elektronisch voor injectie motoren.
Onze nieuwe Vmax is uitgerust met injectie. Standaard heeft onze motor een bepaalde instelling voor wat de benzine/lucht mengeling betreft. (een mapping genaamd) Deze afstelling is voor de meeste motoren goed genoeg.

Wat doet een Powercommander precies?
Een Powercommander wordt afgesteld voor een betere benzine/lucht mengeling. Elke motor is anders, en dus de mapping zou in principe ook anders moeten zijn om een optimale afstelling te hebben. Zo kan men met de Powercommander de injectie zodanig afstellen op elke positie van de gashendel, in elke versnelling.
Door middel van een verbinding met een computer en de juiste software (door Dynojet gratis aangeboden) kan men deze instellingen doen. Door in bepaalde posities iets rijker of net iets armer te zetten, heeft dit invloed op de prestaties van de motor. Meestal gebeurd dit op een testbank zodat men onmiddellijk de resultaten van de aanpassing kan zien. De bedoeling is om de juiste afstelling te verkrijgen zodat de motor betere prestaties krijgt met de correcte benzine/lucht mengeling.
De Powercommander laat dus toe om uw mengeling te personaliseren voor jouw behoefte.

Waarom een Powercommander?
Zuiniger rijden vs performantie:
De Powercommander kan gebruikt worden om de motor af te stellen zodat ie zuiniger zal gaan rijden.
Owel kan men ervoor kiezen om een performantere instelling te gebruiken. (meestal wordt de Powercommander hiervoor gebruikt)

Lucht toevoer:
Zodra men ook maar iets veranderd aan de lucht toe/afvoer, is de standaard instelling niet echt meer correct. (Deze staat in de meeste gevallen veel te rijk, met een hoog verbruik als gevolg)
Sommigen kiezen ervoor om een andere luchtfilter te steken, eentje dat voor een betere flow zorgt. Zodra men dit doet, krijgt de motor meer lucht. Hierdoor moet de motor de benzinetoevoer aanpassen om dit te compenseren. Onze Vmax is voorzien van een sensor (lambdasonde) welke dit meet en laat corrigeren. Op die manier bereikt men opnieuw de optimale mengeling. Nu kan het zijn dat de afwijking dusdanig groot is dat het buiten het meetbaar bereik valt van de sensor, en er dus geen juiste aanpassing kan plaatsvinden. Door de Powercommander aan een pc aan te sluiten, kan men de juiste mapping installeren dat bij uw luchttoevoer past.

Uitlaat-aanpassing:
Door een andere uitlaat te steken, of de catalysator te verwijderen, creëert men alweer een andere 'flow'. Om dezelfde reden als hierboven is het dan aangewezen om een Powercommander te gebruiken om te optimaliseren.
Als je een aanpassing doet aan de uitlaat, doe je best een testrun vóór en na de operatie, zo zal je zien dat uw mengeling is veranderd en wat er gedaan moet worden om die te optimaliseren.

Betere curves:
Als je een standaard motor op de testbank zet, zal je zien dat de curve een dip (of dal) vertoont. Met andere woorden kan je zien dat er op een bepaald toerental wordt ingeboet op performantie. Zo'n dip kan alleen worden verholpen door de motor te tunen. Hierdoor bereikt men een betere curve over de gehele lijn. Of beter gezegd: binnen het totale toerentalbereik.

Wat kan ik verwachten?
Alles is afhankelijk van je doelstelling en gebruikte instellingen.
Meestal wordt een Dynojet kit, of een Powercommander gebruikt om in performantie te winnen.
Je kan toch wel enkele PK's en Nm verwachten, afhankelijk van de mapping. Dit kan gaan van 0 tot meer dan 10.

Wat heb ik nodig?
Uiteraard een Powercommander module: zie deze link
De software, die je via deze link kan vinden.

Optioneel: een Autotune module (hierover meer in een ander artikel)

Veel plezier!

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar! Empty Re: Dynojet Powercommander voor Vmax 2009 is beschikbaar!

Bericht  DiMMaX vr 19 jun 2009, 21:12

Yes!

Eindelijk is m'n Powercommander V uit de U states tes Nights aangekomen!
Op drie dagen tijd was ie van Californië tot in België geraakt, lekker snel dacht ik zo.
Zoals het hoort, kon ik het pakketje volgen via een website. Op 2 juni zag ik dat het was aangekomen bij de duane.
Daar heeft het gelegen tot en met de 16de Evil or Very Mad Lang leve België silent
Pas nadat ik hen had gebeld en gemaild, is er schot in de zaak gekomen en hebben ze 't bij mij thuis aangeboden op de 17de.
Moest er nog €151 duanekost betaald worden!! Evil or Very Mad Geen idee waarvoor, misschien wel om het 14 dagen bij te houden Question

Maar eind goed, al goed; het pakketje is er.
Volgende woensdag namiddag ga ik langs bij Racing Team Colpaert (Oudenaarde) om het te testen op de dynorun.
Ik heb meteen de autorune module mee besteld om de optimale mapping te krijgen.
Ik zou het al allemaal kunnen installeren, maar ik wil het meteen goed doen en de mapping afstellen op de testbank.

We zijn benieuwd!

(Na woensdag een update MET de uitslagen)

Groetjes,

*- DiMMaX out -*
DiMMaX
DiMMaX
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 44
Join date : 01-04-09
Leeftijd : 50
Woonplaats : Gontrode - België

https://vmax.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum